Road trip, Ellen Hoog, Mysteryland Chile en wijn! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Jeroen Westerbeek - WaarBenJij.nu Road trip, Ellen Hoog, Mysteryland Chile en wijn! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Jeroen Westerbeek - WaarBenJij.nu

Road trip, Ellen Hoog, Mysteryland Chile en wijn!

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

31 December 2013 | Chili, Santiago de Chile

Hola amigos y familia,

M'n vorige blog eindigde met het feitje dat we met 8 personen 2 auto's hebben gehuurd en gingen beginnen aan de road trip. Heel tof want tot nu toe hadden we alleen maar in bussen gezeten en dat ben je op een gegeven moment wel een beetje zat. Lekker dus die vrijheid en het was een fantastische rit, let maar op...

Eerste dag zijn we naar de zeven-kleurige heuvels gereden in Pumamarca, indrukwekkend om te doen hoe dat tot stand is gekomen. De meiden waren wat opgelaten want het vakantiehuis van Maxima scheen in dat dorpje te staan. Uiteraard nooit gevonden maar mooi om die verbetenheid te zien. :) volgende dag vroeg op en met z'n 5en een kleine hike door de omliggende bergen van tilcara gedaan, erg warm maar met een waterval als beloning valt uiteindelijk alles mee! Het was die dag ook nog eens 5 december dus dat betekende in de middag lootjes trekken en een gedicht schrijven. Leuk om te doen! In ons hostel in jujuy hebben we uiteindelijk met z'n 7en en een andere Nederlander die we eerder waren tegengekomen, Sinterklaas gevierd. Kruidnoten, Sinterklaas liedjes, alles erop en eraan. En om die non-discussie in Nederland de kop in te drukken, wij hadden een donkere Sint (inclusief zelfgemaakte meiter, staf en mantel). Paar witte Pieten eromheen en je hebt een prima avond met dobbelspel als slotstuk.

Nog helemaal in Sinterklaas stemming zijn we de dag erna met onze auto (Jan, Mariëlle en Mirjam) naar de zoutvlaktes gereden, vond ik prima want mijn uyuni was een rampenplan en de gekke foto's heb ik dus niet kunnen maken... Nu dus wel die foto's gemaakt, goed gelukt (zie fb voor het resultaat). In Cachi aangekomen en daar een fantastische rit gemaakt door valleien en woestijnen, heel koel om te doen en ik raad het iedereen die daar in de buurt is ook aan! Heel mooi dagje want 's avonds in restaurant de halve finale hockey voor de World Hockey League tussen Argentinië en Nederland gekeken. Na penalty shootouts gewonnen dus de stad in mineur, mooi! Dat had gevolgen voor onze planning! Wij zijn de volgende dag direct naar Tucuman gereden waar dat toernooi plaatsvond. 1,5 uur voor aanvang van de finale binnen no-time 7 kaarten gefixed en binnen het stadion direct tegen een moeder van 1 van de speelsters aangelopen. Die vond het zo leuk dat we er waren dat ze ons wat attributen gaf. Daardoor liep ik met een kroontje en 2 oranje Pippi langkous-vluchten in het rond. Leek wel een BN'er want iedereen wilde met ons op de foto.

Sfeer was in het begin tegen ons, omdat we Argentinië hadden uitgeschakeld natuurlijk, maar nadat de meiden Nederlandse vlaggen bij de kinderen hadden geschminkt hadden we de hele tribune mee! Heel leuk! Goed resultaat ook, 5-1 gewonnen... Maar het beste deel van de avond was het deel dat ik Ellen Hoog (1 van de speelsters) vroeg of ze op de foto wilde en plots stonden we in de spelerstunnel met hun te praten. Geweldig om mee te maken, ze zijn zo chill en geïnteresseerd, zelfs na 70 minuten hockey met 30 graden +. Ook de cup (die je nog niet eens wilt gebruiken als vaas) nog even geknuffeld, kortom: perfecte dag!

De laatste dag in één ruk naar cordoba gereden omdat we daar de auto's moesten inleveren. Een paar rustige dagen gehad daar, afscheid genomen van alle reisgenoten behalve Jan en 3 dagen lang Spaanse les gevolgd voor 4 uur per dag. Toen was het weekend en gaf onze hele mooie privé lerares geen les meer. Prima want wij wilden toch nog even flink afsluiten in de clubs van Cordoba...

Het was inmiddels toch echt wel tijd voor wat goede wijntjes dus we hebben de bus gepakt naar Mendoza. Helaas was het zondag daar en dan is werkelijk alles dicht dus ook de bodega's. Zuur voor Jan want die pakte de volgende dag de bus naar santiago. Ik heb de 2 dagen erna samen met wat andere Nederlanders heerlijke tochten langs verschillende bodega's in de Maipu Valley en Lujan gemaakt, op sommige momenten puur genieten. Beide dagen goed afgesloten in Por Aca, leukste club van Mendoza.

Na al die wijn was het tijd voor een chilling, dus ik heb het lekkerste bed van Santiago (Chili) uitgekozen en heb daar heerlijk geslapen. Immers stond 2 dagen later het weekend van het festival Mysteryland Chile op het programma en dan moet je topfit zijn... In het busje naar het festival begon het feest eigenlijk al! Een paar aussies ontmoet waarmee ik het hele weekend ben opgetrokken, top mensen! Na het opzetten van de tenten die we kregen, was het tijd om het terrein te verkennen. Naast de onvermijdelijke muziek stages was er ook een zwembad (waar alle Chilenen ongeveer het hele weekend in hebben gelegen), een heading garden waar je o.a. Yoga kon volgen of geluidstherapie, iets te veel hippie voor mij... Eerste avond/nacht (duurt tot 03.00 uur!) vooral bij de main stage doorgebracht, prima verder.

Tweede dag was de grote knaller. Even wat extra uurtjes geslapen in de heading garden want een tent zonder kussen ligt niet zo lekker ben ik achtergekomen. Daarna klaar voor het feest en eerst even langs Bakermat gegaan. Met een coronatje in de hand, een ondergaand zonnetje en de saxofoon geluiden van bakermat waande ik me even op het Scheveningse strand bij een beachparty, geluksmomentje! Daarna andere Nederlandse grootsheid bezocht, Chuckie en afgesloten bij fedde le grand, mooie dingen dus. Ging tot uurtje of 6 door dus volgende dag inpakken en wegwezen met flinke vermoeidheid. Gelukkig had ik een luxe kamer gereserveerd met 2 persoonsbed en een watervaldouche (weet niet of het zo heet maar de douchekop was enorm). Daar ben ik op de grond gaan zitten en heb een half uur lang al het stof van me afgespoeld, heerlijk.

Inmiddels was het al bijna kerstmis, alhoewel ik het kerstgevoel welgeteld 1 keer heb gehad toen ik in de supermarkt met 35 graden buiten ineens Feliz navidad uit de speakers hoorde knallen. Verder totaal geen kerstbomen, zijn toch binnen een dag dood, en ook weinig versieringen gezien... Wel had ik afgesproken om met Myrthe (van de road trip) kerst te vieren in Mendoza. Toevallig gingen 2 aussies (Kirsty en Kurt) van Mysteryland daar ook heen dus we hadden een leuk groepje. Omdat alle restaurants dicht waren hebben we een all-you-can-eat-bbq gedaan bij hun hostel, met zwembad!! Prima kerstdiner. Dag erna was het zo warm (tegen de 40 graden) dat we niet veel konden doen. Wel 's avonds één van de lekkerste steaks in zuid-Amerika gegeten, de lekkerste is nog steeds in een steakhouse in Santiago, 600 gram puur vlees met perfecte garing... Goddelijk!

Volgende dag nog wat bodega's afgegaan, waaronder de grootste en bekendste van Mendoza, Norton. Toffe tour! Volgende dag was het tijd om Mendoza voor goed gedag te zeggen. Terug naar Santiago...

Omdat we het wel verdiend hadden hebben myrthe en ik een hostel uitgekozen met een gigantisch zwembad. Daar heb ik de afgelopen 2 dagen alleen maar in gelegen, lekker in de zon zitten, bubbelbad en biertje erbij, niets mis mee! Wel beetje verbrand maar goed, wat doe je eraan?

Tegelijkertijd ook al aan het opmaken voor NYE in Valparaiso, een plek aan de kust van Chili. Het grootste vuurwerk van Zuid-Amerika (top 4 van de wereld) en ik heb gehoord dat ze dit jaar een recordpoging gaan doen met 75 ton aan vuurwerk en een show van ongeveer 30 minuten. Moet wat moois worden...

Na NYE ben ik van plan om naar Patagonië te gaan. Mooie natuur bekijken en een beetje bijkomen van alles. Ik weet nog niet precies welke route ik ga volgen maar dat ga ik allemaal rustig bekijken na Oud en Nieuw.

Het enige wat ik nu nog kwijt wil is het volgende: ik wens jullie allemaal een heel fijne jaarwisseling toe (ik hoop dat het droog blijft en niet te hard waait zodat het vuurwerk goed te zien is) en ik wil iedereen ook een heel gezond, gezellig en gelukkig 2014 wensen!!

Tot in het nieuwe jaar!

Hasta luego! J

  • 31 December 2013 - 03:58

    Richard:

    Hoi Jeroen, wat een prima verhaal weer, en wat maak je veel mee!! Wordt idd tijd dat je de natuur op gaat zoeken anders kom je niet meer van de drank af, hahaha. Je geniet met volle teugen, en ..... ik dacht wel dat ik jou zag bij die finale met je staartjes!! Wij wensen jou een fijne jaarwisseling en veel mooie avonturen in het nieuwe jaar!!! Groeten, Petra en Richard.

  • 31 December 2013 - 08:04

    Jeroen:

    Klinkt allemaal Bombastico! Jij ook een fijne jaarwisseling, dat zie ik ook wel goedkomen!

  • 31 December 2013 - 08:56

    A(ajada)nja:

    He Mysteryman,
    Lijkt me idd heerlijk ff met eigen vervoer ipv bussen. Foto's zijn weer goed en verhalen ook. Wat ziet het decor van Mysteryland er weergaloos uit. Ik wens je super mooi vuurwerk en de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar.
    Groetjes.

  • 31 December 2013 - 09:05

    Naat:

    Top top topverhaal weer! Had ik dat ticket naar Santiago maar geboekt;) vuurwerk klinkt tof. Geniet ervan liever Jeroen en een megagoed uiteinde!

  • 31 December 2013 - 09:26

    Nootje:

    Awesome Dude! Mooi verhaal, leest weer lekker weg

  • 31 December 2013 - 09:50

    Judith:

    Wauw, klinkt echt fantastico Jeroen!! Gaaf als je na NYE naar Patagonië gaat, maar eerst een top nieuwjaarsfeestje voor de boeg zo te horen. Geniet er van en natuurlijk un feliz y prospero año nuevo!

  • 31 December 2013 - 11:46

    Erwin:

    Cool cool cool. Fijne jaarwisseling en veel plezier in Patagonië.

  • 31 December 2013 - 12:01

    Do:

    Goed uiteinde daarzo! Leuk je verhalen weer te lezen :)

  • 31 December 2013 - 12:54

    Mirjam:

    Ik hoorde van de week ons Roadtrip nummertje weer: Genieten!!!
    Veeel plezier in Chili en een goed 2014 toegewenst!

  • 31 December 2013 - 12:54

    Lotje:

    Hey Jeroen,

    Heel veel plezier vanavond in Valparaiso! Ben je nog met Myrthe? Dan een dikke knuffel voor jullie allebei. Maak er een mooi feestje van, het vuurwerk klinkt in ieder geval geweldig! Hier in A'dam wordt het O&N in de regen... En er worden nu buiten al wat bommen afgestoken :-|.

    xx Lotje

  • 31 December 2013 - 13:17

    PeterW:

    Hoi Jeroen, dat was weer smullen! Bedankt voor het delen van je ervaringen en een fantastische voortzetting van je reis gewenst in 2014! Gr. Peter W

  • 31 December 2013 - 13:20

    Vaders:

    Al weer je 5e verslag, begint nu echt een mooi compleet document te worden, wat weer lekker weg leest.
    Deze week een reisverslag van Erica Terpstra gezien in Patagonië. Was indrukwekkend en ik hoop dat het voor jou dat ook gaat worden. Let op als je in die chocoladeshop bent, het blijkt moeilijk te zijn om daaar te stoppen met inslaan/kopen!
    Tot slot: die wijn die je hebt ingeslagen is veilig hier in Ztm bezorgd.
    Fijne jaarwisseling en tos Skypes

  • 31 December 2013 - 13:34

    Menno & Daphne:

    JAY!!!

    FF vraagje van Menno... Hebbie Ellen en de rest van 't team nog de groeten gedaan namens hem? ;)

    ...het is overigens pijnlijk duidelijk te lezen, dat je ons TOTAAL NIET MIST!!! :'C --> MOOI!!! HOUEN ZO!!! :D

    Maar namens M&D en de rest van de MQ-crew... HAPPY NEWYEAR HOMIE!! Enjoy the hell out of yourself!!!

    Groet & Kusje!

    Ps. Daphne zegt dat 't kusje van Menno was :P

  • 31 December 2013 - 14:05

    Acajada Cobie:

    Dank weer voor je leuke verslag en ook voor jou een gezelllige jaasrswisseling en de allleberste wensen vooor 2014!
    Genieten maaat!

  • 31 December 2013 - 15:10

    Merijn:

    Hey kerel mooi verslag en steak van 600 gram NICE.

  • 31 December 2013 - 15:42

    Bram:

    Prachtig verhaal, genoten met lezen. Ook voor jou een gelukkig nieuwjaar.

    Groetjes bram

  • 01 Januari 2014 - 11:22

    Jantje:

    Jeroen ik wens jou allereerst een fantastisch 2014 toe. Het jaar is voor jou al geweldig begonnen
    daar in Zuid Amerika .Ik geniet van jouw reisverslag en jouw trip naar Patagonië lijkt me helemaal fantastisch
    Heb het reisverslag van Erica Terpstra op tv daarover gevolgd.

    Groetjes
    Jantje

  • 02 Januari 2014 - 12:41

    La Madre:

    Haloha Jeroen,
    Mooie aanvulling op je skype verhaal! Op naar je avontuur in Patagonië!!!
    Hasta la proximo, nos vemos!
    Liefs en xxx



  • 02 Januari 2014 - 23:22

    Lenneke:

    Ola jeroen
    Wat een super verhaal weer! Voor jou natuurlijk ook een gelukkig, gezond en reislustig 2014!
    Liefs len

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

Levensgenieter die nog niet heel veel reiservaring heeft maar daar heel snel verandering in gaat brengen!

Actief sinds 03 Nov. 2013
Verslag gelezen: 632
Totaal aantal bezoekers 5790

Voorgaande reizen:

07 November 2013 - 14 Februari 2014

El diario de Jay

Landen bezocht: